Leidinggeven aan grote groepen

‘4, VOS en 7’

De afgelopen week was ik op een netwerkbijeenkomst te Deventer waar ik man tegenkom die mij een leuke anekdote vertelt over het leidinggeven aan grote groepen. Wat hij niet direct weet is is dat de persoon waarover hij vertelt een bekende is.

Aan het einde van die bewuste dag, tijdens de centrale afsluiting, komt er een man naast mij zitten. Hij vertelt me: ‘De vorige week was ik in Den Haag en daar heb ik lezing bijgewoond over ‘Besturen in minder uren ’. Ik zat achteraan in de zaal en zag niet alles even goed. Maar wat ik van de eerste spreker heb onthouden is: ‘4, Vos en 7’. Dat was een sterk beeld.. hé, die spreker… dat ben jij.. wat toevallig…’.

De man haalt een van de technieken aan die vaak inzet bij het leidinggeven aan grote groepen.
Hieronder een blog met tips en inzichten over groepsdynamica.

Impact

‘Vanavond ga ik jullie vertellen over vier wetten, zeven interventies en een vossenstreek. Het enige dat je hoeft te onthouden is ‘4, Vos en 7’. Zo begin ik de lezing over ‘Krachtig besturen’ in Den Haag, georganiseerd door welzijnsorganisatie PEP Den Haag. Ik heb een uur de tijd voor mijn verhaal.
Het Boerenbed

Een uur luisteren, eigenlijk niets saaiers dan dat. Om mijn gehoor direct bij de kladden te pakken en een opbrengstbelofte te doen, start ik met een simpel beeld van een paar woorden. In dit geval: ‘4, Vos en 7’. Niemand snapt het, want het zijn onzinwoorden. Maar er gebeuren twee dingen. Ten eerste wordt men nieuwsgierig. Wat zouden die drie woorden betekenen? Daarmee verleng ik de spanningsboog van de luisteraar.

En ten tweede stimuleer ik door het gebruik van die woorden het geheugen van de luisteraar. Met de drie woorden zet ik een kapstok neer waaraan de luisteraar mijn informatie kan ophangen gedurende de lezing, logisch en gestructureerd. Daarmee blijft mijn boodschap beter hangen.

Sfeer

Als de groep ontspannen is, als er gelachen wordt, als men niet-serieus serieus is, dan komt mijn boodschap het beste aan. De juiste sfeer creëren dus. Na mijn inleidende woorden over Egel en Vos, werk ik daaraan door middel van een groepsopdracht. Ik vraag iedereen een woord op te schrijven dat betrekking heeft op ‘krachtig’. Vervolgens vraag ik aan het gezelschap te zorgen dat alle woorden bij acht personen, verdeeld over de zaal, terugkomen. Later haal ik bij die acht personen alle individuele woorden op. Op voorhand vertel ik niet wie de acht personen zijn en hoe het verzamelen in de groep moet plaatsvinden. Er ontstaat geluid, interactie en afstemming in de zaal. Men bezig is met de woorden, de inventarisatie en in sommige delen van de zaal wordt er een voorschot genomen wie straks het woord voert. Ik loop rond en kijk hoe het groepsproces verloopt. Zaken die me opvallen koppel ik in een later stadium terug tijdens mijn lezing. Individuele vragenstellers help ik op weg. Ook vraag ik wie er woordvoerder per blok is of wil zijn. Door de interactie, de afstemming in het publiek en mijn rondlopen wordt de groep losser, informeler, afstand tussen elkaar en mij als spreker wordt kleiner. Een belangrijk onderdeel van het leidinggeven aan een grote groep en ook voor het volgende onderdeel.

Het Boerenbed

Dialoog

Lezingen zijn vaak erg eenzijdig. Informatie gaat dan het ene oor in en het andere uit. Daarom maak ik van mijn lezing zoveel mogelijk een dialoog. Luisteren, begrijpen en vragen staat centraal; van eenzijdigheid naar tweezijdigheid. Drie dingen doe ik om dat te bereiken.

  • Ik nodig uit tot het stellen van vragen. Discussie-of meningvragen mogen niet, wel vragen die leiden tot opheldering.
  • Tevens geef ik aan dat men het niet met me eens hoeft te zijn. Als er discussie-onderwerpen zijn, prima, die bespreken we tijdens de pauze en na afloop.
  • Ik laat ik duidelijk blijken dat ik niet almachtig ben en niet pretendeer de waarheid in pacht te hebben. Ik stel me oprecht nieuwsgierig op naar anderen en toon een lerende houding. Dat geeft rust bij mezelf en zorgt voor evenwicht in de zaal.

Wat ik als luisteraar van lezingen zelf als aangenaam en leerzaam heb ervaren is mijn motto als spreker geworden:

‘heldere boodschap, gelijkwaardig en interactief’

Daarom wil ik zo leidinggeven aan grote groepen.

 

Meer blogs over Krachtig Besturen en Bestuurlijke Ontwikkeling

 

*

Wil je groeien en ontwikkelen als bestuur en bestuurder?

Workshop  | Training  |  Inspiratie

Kijk bij ‘Krachtig Besturen en Bestuurlijke Vernieuwing’ hoe en waarmee ik je verder help.

*

Ook als online training

leren in je eigen tempo
op de tijdstippen dat het jou uitkomt
voor vrijwilligers voor een absoluut zeer aantrekkelijk tarief

*

Hier meld je je ook aan voor de vijf gratis proeflessen uit de online training

 

De cover van de reader 'Krachtig Besturen en Bestuurlijke Vernieuwing'