Socratisch coachen

Socratisch Coachen en groepsdynamiek

 

Aan het einde van de aflopen hete en droge zomer volgde ik een workshop over ‘diversiteit en inclusie’. Belangrijk voor mij omdat ik ook met jongeren en speciale doelgroepen werk. Wat ik vooral wilde leren is hoe ik mijn communicatiestijl en houding kan vertalen naar werkvormen en omgangsvormen.

De trainer van de workshop startte met vertellen over zijn arbeidsverleden en hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor diversiteit. ‘Mee eens’, dacht ik, ‘reuze interessant’.
‘Nu de stap maken naar onze leervragen’, zo stuurde ik hem in mijn gedachten.

Lekker vertellen

Maar….hij bleef vertellen. Hij liet plaatjes en tabellen zien.
Hij kwam met oplossingen voor problemen die wij niet hadden als deelnemer.
Zijn verhaal begon hoe hij langer hij sprak hoe verder van me af te staan.

 

Met inspirerende vragen vanuit een krachtige houding maak je het grote verschil

 

Ik raakte afgeleid en hoorde alleen nog maar flarden van zijn teksten. Overigens was ik niet de enige. De groep was aan het roezemoezen geslagen. We waren overduidelijk met andere zaken bezig dan met zijn niet geslaagde workshop.

Iets vergeten?

‘Waardoor ging deze workshop zo mis?’, zo vroeg ik me af na afloop.
De trainer was één belangrijke onderdeel vergeten: vragen stellen. Waarom paste hij de principes van het Socratisch Coachen niet toe?

Aan het begin van de workshop om verbinding te krijgen met de groep.
Kort na de start om ervaringen en belevenissen te horen van de deelnemers.
Middenin om ons als deelnemer betrokken te houden.
Nogmaals middenin omdat hij gemerkt moet hebben dat iets niet lekker verliep.
Nogmaals middenin om alsnog onze aandacht te krijgen.
Hij bleef maar vertellen en vertellen, helemaal vanuit zijn eigen perceptie, waardoor?
Omdat hij vergat te vragen naar het werkveld en de leervragen van de deelnemers.
Afijn… zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Loopt toch altijd anders…

Nu zul je als af en toe groepen begeleidt misschien ook wel eens in een dergelijke situatie zijn beland, vast en zeker niet zo erg als in de bovenstaande situatie. Want uit mijn eigen ervaring weet ik dat het vreemd kan verlopen met groepen.Socratisch Coachen

Soms stuit je onverwacht op weerstand.
Soms, volkomen onverwacht, blijkt een onderwerp erg gevoelig te liggen.
Soms zitten er destructieve krachten in een groep.
Soms wordt een groep lacherig als de onderwerpen wat persoonlijker worden.
Soms is er een dwarsligger die het leerklimaat voor anderen verpest.
Soms zit er iemand in groep die keer op keer onprofessioneel gedrag bij jou ‘uitlokt’.
Soms is een groep niet vooruit te branden.

 

Niets aan het handje?

Wat doe je dan?
Ga je gewoon door….doe je alsof je neus bloedt?
Net zoals de trainer van de workshop in mijn voorbeeld.

 

Voordelen Socratisch Coachen

Want:

  • vragen zijn het middel om aan te sluiten op werk- en leefwereld van de deelnemer
  • vragen maken altijd iets los, prikkelen en inspireren
  • door vragen verhoog je de interactie en komt er meer energie uit de groep
  • door vragen betrek je mensen die minder gemotiveerd zijn
  • met vragen verklein je de afstand tussen deelnemer en jij als ‘expert’, nodig voor een vruchtbaar leerklimaat
  • met vragen maak je negatieve groepspatronen zichtbaar, doorbreek je mogelijk iets
  • en misschien nog wel het allerbelangrijkste: met vragen stimuleer je tot reflectie en vergroot je het zelfdenkend vermogen van de deelnemer. Met vragen dring je door tot de kern en help je deelnemers tot zelfinzicht.

 

Door vragen in te zetten als instrument heeft je training meer rendement en echt effect bij de deelnemer. Want een zelf verworven inzicht beklijft en opgelegd advies legt men vaak naast zich neer.

 

Oh… vraagje stellen!

Het stellen van een vraag lijkt eenvoudig, maar er komt veel bij kijken. Het is eenvoudiger te vertellen aan groep, dan een krachtige en inspirerende vraag te stellen.  Je houding, moed, rust en stevigheid bepalen of de vraag overkomt. Los nog van de vraag zelf, het moment waarop je deze stelt en hoe je je vraag verwoordt.

 

Want op enig moment kom je erachter dat je groei als begeleider en trainer voornamelijk te maken heeft met de wijze waarop je staat voor de groep, omgaat met de groep en welke interventies jij doet.

Met inspirerende vragen vanuit een krachtige houding maak je het grote verschil.

 

 

 

*

wil jij meer effect hebben als groepen begeleidt?
werken met krachtige en inspirerende vragen?
volg dan de

*

Opleiding Socratisch Coachen

5 vrijdagen te Amsterdam

*

informatie,  startdata en direct aanmelden>>>

De Opleiding Socratisch Coachen wordt gegeven door Frank Hoes bij de Academie voor Leven

De Academie heeft het NRTO keurmerk en is geregistreerd bij het CRKBO

*